NIEMOWLAKI W KRAINIE DŹWIĘKÓW
Niemowlaki w krainie dźwięków to program skierowany dla dzieci od 4. miesiąca życia do 18 - stego. Celem programu jest umuzykalnienie dzieci, zaznajomienie z instrumentami, uwrażliwienie na rytm, pogłębienie więzi rodzica z dzieckiem, wyciszenie przez kontakt z muzyką a także rozwijanie zachowań społecznych poprzez kontakt z innymi niemowlakami.
FOCZKA ROBBY
Wszystkie yamahowskie programy wczesnodziecięce mają maskotkę przewodnią. W programie NWKD jest nią foczka Robby, która wielkością przypomina 3 miesięczne niemowlę. Jest biało - czarna, przez co skupia na sobie wzrok małych dzieci. ( Noworodki i małe niemowlęta nie mają po porodzie dobrze rozwiniętego wzroku, dlatego najlepiej widzą rzeczy w barwach białych i czarnych.)
Nauczyciel podczas zajęć animuje foczką, która ma za zadanie przywitać się z dziećmi, pożegnać i wykonywać wszystkie ćwiczenia które realizują dzieci.
Postać maskotki jest wspominana w większości piosenkach programu, przez co dzieci mogą się z nią identyfikować.
PIOSENKI
Tematyka piosenek dotyczy życia małego dziecka - kąpieli, zmiany pieluszki, ząbkowania, urodzin czy jedzenia. Podczas zajęć prowadzący zazwyczaj ilustruje treść, przez co dzieci mogą zrozumieć o czym jest piosenka. W większości utwory są durowe, co jest moim zdaniem minusem programu.
Linia melodyczna piosenek w programie NWKD jest taka sama dla wszystkich szkół muzycznych YAMAHA na świecie, jednak w każdym kraju został do nich napisany tekst w języku narodowym.
( Profesor E.E. Gordon zbadał, że dzieci najlepiej rozwijają się muzycznie, kiedy dostarczane im są utwory we wszystkich tonalnościach ).
METODA DENISONA
W autorskim programie szkoły YAMAHA kierowanym niemowlakom podczas słuchania muzyki wykonuje się ćwiczenia metodą Denissona, które ( w wielkim skrócie) mają za zadanie zsynchronizować dwie półkole mózgowe, przyczynić się do lepszych wyników w nauce a także wspomagać koordynację wzrokowo - ruchową.
MASAŻ
Na każdych zajęciach podczas słuchania piosenki tematycznej rodzice masują swoje dzieci, co niewątpliwie bardzo zacieśnia relację pomiędzy rodzicem a niemowlakiem, a także odpręża i uspokaja dzieci.
INSTRUMENTY
Podczas zajęć dla niemowląt w szkole YAMAHA dzieci mogą dotknąć różnych instrumentów, a także wydobyć z nich dźwięk. Jeżeli pozwoli się dziecku na swobodny kontakt z instrumentem dostosowany do jego wieku i możliwości, powinno to wzbudzić w dziecku ogromną radość i wzmacniać jego poczucie własnej wartości. Ponadto kontakt w tak młodym wieku z instrumentem może zaszczepić w dziecku miłość do muzykowania i wydobywania dźwięków z różnych przedmiotów.
SWOBODNE ODKRYWANIE
W programie NWKD kluczowym momentem podczas zajęć jest swobodne odkrywanie.
Dzieci podczas słuchania muzyki klasycznej reagują na nią spontanicznie, dotykają instrumentów i odkrywają świat. Rodzice w tym czasie wycofują się i mogą jedynie obserwować dzieci, nie ingerują w ich ruchy i zachowanie.
RYTUAŁY
W programie zajęć są elementy stałe, czyli tzw. rytuały. Dla dzieci w tym wieku podobny porządek zajęć i kolejność wprowadzania poszczególnych elementów jest bardzo ważna, bo z tygodnia na tydzień wiedzą czego mogą się spodziewać, co zaraz nastąpi, przez co się nie boją i czują się pewnie na lekcji.
MOIM ZDANIEM
Program NWKD jest moim zdaniem dobry, a jego celem oprócz umuzykalnienia jest pogłębienie relacji rodzica z dzieckiem i wspólne ciekawe spędzenie czasu. W zajęciach YAMAHY dedykowanych niemowlętom nie podoba mi się natomiast trudność utworów, mało zróżnicowane tonalności a także przestarzałe treści specjalisty, które występują w podręczniku ( np. polecanie chodzika czy piosenka o piciu mleczka z butelki i smoczka). Może część osób nie zwróci na to uwagi, ale wydaje mi się, że tego typu podręcznik powinien być wolny od piosenek o ,, mleku z butelki " czy ,, mleku z piersi ".
Myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie i wyniesie dobre rzeczy z tych zajęć - i rodzice i dzieci.
Najważniejszym jednak czynnikiem, który zaważa na atrakcyjności zajęć jest osoba prowadząca. To od niej zależy czy dzieci i rodzice będą się dobrze bawić, pomuzykują i pośpiewają.
Czy ktoś z Was chodził na takie zajęcia ? Napiszcie mi koniecznie opinie w komentarzu! 🎼
Ps. Czesi to mnie nigdy nie przestaną zadziwiać :) W każdym kraju foka robby to robby, a czesi mają Robika :)
Źródła :
https://parenting.pl/metoda-dennisona
http://www.zamosc-yamahaszkola.pl/programy-nauczania/wczesno-dziecieca-edukacja-muzyczna/muzyczna-niemowlaki-w-krainie-dzwiekow-nwd/
Kocham muzykę! Aczkolwiek sama nie śpiewam.
OdpowiedzUsuńZawsze jak czytam takie wpisy, aż nie mogę doczekać się gdy sama będę mgła chodzić z moimi dziećmi na takie zajęcie. choć jeszcze daleko mi do tego.
OdpowiedzUsuńO rany! Ale ciekawe zajęcia! Dotąd tylko słyszałam o pływalniach dla niemowlaków...
OdpowiedzUsuńAle świetne zajęcia, nigdy nie byliśmy, ani nie wiedziałam, że jest coś takiego :(
OdpowiedzUsuńBardzo lubię chodzić na zajęcia muzyczne z dziećmi, choć zaczynałam z trochę starszymi. Tak gdy miały około roku. Bardzo fajne są zajęcia, gdy dziecko może samo dotknąć instrumentów i się z nimi oswoić.
OdpowiedzUsuńNie byliśmy nigdy na takich zajęciach, ale za to teraz kiedy w szkole moja córka ma super Panią od muzyki, która gra im i śpiewa to aż miło czekać na nich pod klasą bo czuć w niej tą pasję do tego co robi
OdpowiedzUsuńNiesamowicie ciekawe zajecia, po minie dzieciaczkow widze ze sa bardzo zadowolone <3
OdpowiedzUsuńNie chodzilisch na takie zajęcia, a pewnie byłoby ciekawie
OdpowiedzUsuńNawet nie wiedziałam że są takie zajęcia. A mój młodszy synek bardzo kocha muzykę:)
OdpowiedzUsuń