marca 20, 2018

Aktywne Słuchanie Muzyki w Domu - Metoda Batti Strauss





Rozwój muzyczny człowieka ujawnia się bardzo wcześnie. Już w okresie prenatalnym  dziecko przejawia pierwsze reakcje na słyszany rytm i melodię. U każdego człowieka  przebiega on w odrębny sposób, wykazując, że każdy człowiek jest pod względem zdolności i preferencji muzycznych bardzo różny. Dlatego tak ważne  jest aby rodzice, a później nauczyciele potrafili rozwinąć w dziecku relację z muzyką


Utwory wywołują przeróżne emocje u słuchaczy. Melodia przenika  poprzez narząd słuchu do wyobrażeń i  świadomości człowieka. Zadając dziecku ćwiczenia słuchowe, kierujemy jego uwagę na nowe cele, dźwięki, odgłos. W dziecku rodzi się potrzeba poszukiwania nowych doznań. Biorąc pod uwagę indywidualny zasób doświadczeń, każdy może inaczej odbierać i rozumieć ten sam utwór muzyczny. Dlatego należy jak najwcześniej pobudzać fantazję muzyczną dziecka dostarczając  mu różnorodnych bodźców wzbogacających jego doświadczenia artystyczne.


To wszystko rozumiała, odkrywała, badała i propagowała izraelska nauczycielka muzyki Battia Strauss, która wynalazła metodę Aktywnego Słuchania Muzyki.

Battia Strauss 



Battia Strauss wiele lat studiowała w Izraelu. Jej nauczycielem był m.in. Frank Peleg. Następnie uczyła się trzy lata w Paryżu w Ecole Normale de Musique, którą ukończyła w 1950 roku jako dyplomowana pianistka i pedagog. Po studiach podjęła pracę jako nauczycielka muzyki w izraelskich wsiach, gdzie prowadziła chór dziecięcy. Praca z chórem była owocna w wiele sukcesów. Doświadczenie nabyte w prowadzeniu zespołu dziecięcego pomogło jej w długoletnim prowadzeniu chóru dla dorosłych przy rozgłośni Izraelskiego Radia. Głównym tematem jej zainteresowań pedagogicznych był sposób przekazywania muzyki klasycznej i ludowej,  a zwłaszcza percepcja muzyczna. Lata doświadczeń doprowadziły do opracowania własnej metody, która została uznana przez Izraelskie Ministerstwo Edukacji jako standard edukacyjny wprowadzany w szkołach w latach 60. Od 1979 roku kierowała Działem Nauczania Muzyki przy Jerusalem Rubin Music Akademy. Przez ostatnie 25 lat swego życia Batia Strauss prowadziła warsztaty niemal w całej Europie, jednak jej metoda stała się najbardziej popularna w… Polsce!

Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki


Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki bazuje głównie na muzyce klasycznej, ale uwzględnia również muzykę etniczną. Słuchanie muzyki tą metodą integruje różne formy aktywności: tańczenie, rytmizację tekstu, śpiewanie, powtarzanie rytmu, pantomimę czy też improwizację. Dzieci najbardziej cieszą się, kiedy mogą aktywnie obcować muzyką na przykład poprzez wchodzenie w różne role. Maluchy słuchając aktywnie muzyki, poznają dogłębnie dzieło muzyczne. Doświadczają  dynamiki utworu, tempa, rytmu i zmian melodycznych. Poprzez bycie zaangażowanym w słuchanie muzyki dzieci reagują na nią ruchem i słowem. Dzięki metodzie Batti Strauss brzdące chcą słuchać jednego utworu wielokrotnie, ponieważ za każdym razem mogą odgrywać inną rolę – być dyrygentem, grać na instrumencie, czy zmieniać partnera w tańcu.  




Korzyści płynące z realizowania Metody Aktywnego Słuchania Muzyki :

  • Kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej
  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się
  • Poznawanie struktury utworu muzycznego
  • Kształtowanie wrażliwości estetycznej
  • Kształtowanie zdolności poznawczych
  • Rozwijanie percepcji
  • Poznawanie i rozumienie u dzieci własnych emocji
  • Rozwijanie umiejętności tworzenia prac plastycznych
  • Odczuwanie radości i przyjemności z obcowania z muzyk
  • Kształtowanie wyobraźni dźwiękowej
  • Rozwijanie umiejętności grania na prostych instrumentach rytmicznych
  • Rozwijanie świadomości własnego ciała




Zaproponuję Ci teraz kilka zabaw/ ćwiczeń do wykonania z berbeciem w domu.

Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki realizowana w domu


1.    Malowanie do Muzyki


Potrzebne Wam będą :
- utwór muzyki klasycznej (np. Cztery Pory Roku część Wiosna - Antonio Vivaldi)

- kartka

- kredki bądź farbki.

Po włączeniu muzyki dziecko może zilustrować temat przewodni utworu ( w tym przypadku wiosna) bądź zdać się na własną intuicję twórczą….i malować co mu w duszy gra!

 2.    Muzyczny Quiz

Należy polecić dziecku, aby dokładnie wsłuchało się w muzykę i potrafiło nazwać emocje, jakie towarzyszyły jemu podczas słuchania utworu.
Następnie puszczamy ponownie muzykę i zadajemy dziecku, aby nadało nazwy do utworów. Berbecia nie krytykujemy, nie zmuszamy, ale zachęcamy do wykazania się kreatywnością.
 Moje propozycje utworów  1. Bela Bartok – Tańce Rumuńskie, 2. Amadeusz Mozart – Marsz Turecki, 3. Fryderyk Szopen – Nokturn op. 9 nr . 2.

3. Taniec


W metodzie Batti Strauss często wykorzystuje się już opracowane choreografie. Możecie z maluchem opracować coś własnego albo zaimprowizować! Oba warianty na pewno dadzą dużo frajdy.

Poniżej znajduje się opracowanie choreograficzne z użyciem rekwizytu (krzesła) do utworu Galop Komediantów Dymitra Kabalewskiego.




4. Zabawa w dyrygenta


Do utworu muzycznego Walc Kwiatów Piotra Czajkowskiego dziecko próbuje dyrygować wyimaginowaną orkiestrą bądź którymś z domowników grającym na instrumencie perkusyjnym. (Zabawy będzie co nie miara 😎 ).


5. Gra na instrumentach



Maluch naśladuje grę na poszczególnych instrumentach (klarnet, werbel, saksofon, waltornia, puzon, skrzypce, kotły) bądź wybiera sobie instrument ,, na którym będzie grać”. Metoda aktywnego słuchania muzyki odbywa się przy utworze Bolero Mauric’ego Ravela.


 6. Słuchanie odgłosów natury


Mówimy dziecku, aby przez minutę nic nie mówiło, tylko słuchało ,, ciszy". (W tym czasie na pewno przejedzie jakiś samochód, zastuka coś w kaloryferze bądź zadzwoni telefon.)
 Przez całą minutę trzymamy palec na buzi wraz z maluchem. Po upłynięciu czasu pytamy się dziecka co słyszało i czy można to nazwać muzyką. 



Zaproponowałam Wam tylko fragmencik zabaw i ćwiczeń jakie wchodzą w skład metody Batti Strauss. 

Mam nadzieję, że zabawy spodobają się Waszym dzieciom 😏💜




Źródła:













10 komentarzy:

  1. Nawet nie wiedziałam, że bawiąc się z synem przy muzyce wykorzystuję metodę Batti Strauss :)Syn bardzo lubi malować do muzyki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! :) Malowanie do muzyki pobudza wiele zmysłów i bardzo rozwija umysł :)

      Usuń
  2. Ciekawe informacje. Nigdy nie słyszałam o Batti Strauss, ale malowanie przy muzyce znam. Córcia jeszcze mała i nie rozumie takich zabaw i zadań, ale uwielbia tańczyć przy muzyce. Jak będzie straszą chętnie skorzystamy

    OdpowiedzUsuń
  3. Idealny tekst dla nas, zn.mojego małego megalomana ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam muzykę i chciałabym kiedyś, by moje dzieci również ją kochały. Za parę lat chętnie wykorzystam tę metodę nauki z maluchami :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedyś jak bawiłam się w szkołę z młodszymi dzieciakami z rodziny byłam bardzo kreatywna w wymyślaniu zadań, a teraz widzę, że chyba gdzieś mi to zanikło. Widzę tutaj kilka propozycji, które kojarzę z zajęć z muzyki w szkole.

    OdpowiedzUsuń
  6. Muzyka zawsze jest dobra ;) A co do postu, to podziwinam ile pracy w niego włożyłaś i gratuluję dobrych źródeł ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za docenienie! :) Miło się robi na duszy. Co do postu - to prawda - dużo w niego pracy włożyłam. Czasami post piszę tydzień, zbieram materiały, czytam, staram się wybrać to, co najlepsze. :)

      Usuń
  7. Muzyka niesamowicie wplywa na nastroj sluchacza. Fajna obcja ze zmianami rytmu czy tonacji zwlaszcza dla maluchow :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawe i przydatne informacje :) Muzyka jest fajna, sama ją lubię, a i moje dzieci lgną do muzyki.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 singing mummy! , Blogger